Praktiska tips vid kalla bad

  • Var försiktig om du har högt blodtryck eller hjärtsjukdomar – hör med din läkare innan du börjar bada.
  • Bada helst inte ensam utan gärna med en kompis (kolla in badeventen listade på vår sajt, kanske hittar du ett gäng som badar nära dig?)
  • Håll huvudet, händer och fötter varma med mössa, vantar och badskor vid behov.
  • Ta det lugnt när du går i och ur vattnet.
  • Kroppens reaktion är att andas in kraftigt när vi exponerar den för kyla, glöm inte att andas ut!
  • Ge dig själv 10 lugna andetag för att få koll på andningen. Öka tiden i vattnet gradvis, pröva gärna att öka gradvis till 20 andetag vid nästa badtillfälle.
  • Stanna inte i vattnet för länge även om det blir skönt efter en stund, tänk på att kroppstemperaturen kan sjunka efter du kommit upp ur badet så maxa inte tiden i vattnet eller pressa dig över gränser som känns obehagliga.
  • Ha något att stå på när du kommer upp ur vattnet.
  • Ta på dig bekväma gärna lite löst sittande kläder.
  • Drick något varmt.

Tips från Monika Björn:

  • Sänk ribban och gör det som funkar för dig.
  • Mössa och vantar om det är kallt.
  • Simma inte och doppa inte huvudet om det är riktigt kallt.
  • Bada inte ensam.