Börja kallbada

  1. Värm gärna upp kroppen inifrån och ut innan kallbadet.
  2. Lägg fram handduk och de kläder du ska ha på dig i den ordning du vill ta på dig dem.
  3. Ta det lugnt när du går i och ur vattnet.
  4. Kroppens reaktion är att andas in kraftigt när vi exponerar den för kyla, glöm inte att andas ut!
  5. Ha koll på tiden i vattnet. Stanna inte i vattnet för länge även om det blir skönt efter en stund.
  6. Drick något varmt.

 

TÄNK PÅ FÖLJANDE:

  • Var försiktig om du har högt blodtryck eller hjärtsjukdomar – hör med din läkare innan du börjar bada.
  • Bada helst inte ensam. Du har säkert en vän som också är nyfiken på kalla bad, annars får du ha något som håller dig sällskap på bryggan eller på stranden. På vår sida BADGRUPPER kan du hitta badkompisar och meddela gärna oss om du har en badgrupp som tar emot fler medlemmar.
  • Håll huvudet, händer och fötter varma genom att bada med mössa, vantar och badskor vid behov. Har du inte badskor så kan ett par varma strumpor fungera.
  • Ge dig själv 10 lugna andetag för att få koll på andningen.
  • Ta med en termometer och mät temperaturen i vattnet.
  • Ha gärna något att stå på när du kommer upp ur vattnet.
  • Ta på dig bekväma gärna lite löst sittande kläder. Se till att de är torra.
  • Om du inte har eller vill dricka något varmt efter badet, se till att du har någon annan dryck. 
  • Tänk på att kroppstemperaturen kan sjunka efter du kommit upp ur badet så maxa inte tiden i vattnet eller pressa dig över gränser som känns obehagliga.

Tips från Monika Björn:

  • Sänk ribban och gör det som funkar för dig.
  • Mössa och vantar om det är kallt.
  • Simma inte och doppa inte huvudet om det är riktigt kallt.
  • Bada inte ensam.